Jak odżywiać się, aby zapobiec osteoporozie?

0
280
Mleko bogate w wapń i witaminę D3 ochroni przed osteoporozą
fot. Pixabay.com

Osteoporoza rozwija się po cichu. Jest groźną dla naszych kości chorobą przewlekłą. Związana z zanikiem tkanki kostnej, prowadzi do urazów i złamań. Niektóre, zwłaszcza u osób starszych, mogą być bardzo niebezpieczne. Osteoporoza dotyka jednak nie tylko seniorów. Jak więc prawidłowo odżywiać się, aby zapobiegać osteoporozie?

Przeczytaj też: http://wolnezdrowie.pl/dieta-przy-osteoporozie/

Czynniki ryzyka osteoporozy związane z odżywianiem

Dzisiaj styl życia wielu ludzi sprzyja rozwijaniu się osteoporozy. Siedzący tryb pracy, mało aktywności fizycznej to podstawowe kwestie, które można wymienić. Ale równie ważne jest to, co ląduje na naszym talerzu. Jeśli nie dbamy o odpowiednio zbilansowaną dietę, czynniki ryzyka osteoporozy wzrastają. Szczególnie jeśli w jadłospisie brakuje wapnia, witaminy D3, białka możemy się spodziewać, że będzie to miało bardzo zły wpływ na stan naszych kości, a konkretnie gęstość tkanki kostnej. Z czasem będzie ona ulegać zmniejszeniu. Ponadto osteoporozie sprzyja również źle zbilansowana dieta wegańska, spożywanie żywności wysoko przetworzonej, nadużywanie kawy oraz alkoholu, a także palenie papierosów.

Dieta zmniejszająca ryzyko wystąpienia osteoporozy

W związku z poprzednim akapitem nie trudno się więc domyślić, co tak naprawdę jest najważniejsze dla prawidłowego wzrostu i rozwoju tkanki kostnej. Dieta bogata w wapń, równoważący go fosfor w stosunku 1:1, witaminę D3 i białko, którego ilość będzie dostosowana do potrzeb naszego organizmu, uchroni przez wystąpieniem osteoporozy. Ponadto warto również pamiętać o tym, aby w jadłospisie nie brakowało produktów, które uzupełnią braki magnezu, witaminy C, potasu, cynku oraz kwasów tłuszczowych, zwłaszcza z grupy Omega-3 i Omega-6.

Wymienione powyżej składniki mineralne i witaminy znajdziemy m.in. w mleku i produktach mlecznych, rybach, sezamie, suszonych figach, orzechach włoskich, papryce, pomidorach, natce pietruszki, jarmużu, nabiale, chudym mięsie drobiowym, nasionach roślin strączkowych, jajkach, produktach wielozbożowych, owocach morza.

Aby uniknąć utraty tkanki kostnej i nie narażać kości na częste złamania należy również unikać soli, smalcu, boczku, słoniny, słodyczy, mocnej kawy i herbaty, alkoholu oraz słodkich napojów gazowanych.

Zobacz też: https://onkoline.pl/jak-przy-pomocy-cwiczen-zapobiegac-osteoporozie/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here